Ärendehantering

Från Lysators datorhandbok, den ultimata referensen.
Version från den 17 oktober 2018 kl. 21.45 av Hx (diskussion | bidrag)
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Request Tracker

Lysator använder Request Tracker för lite ärendehantering. Det finns ett webbgränssnitt för root, styrelse och övriga med access.

Olika saker alla kan göra

Skapa ärenden

För att skapa ett nytt ärende kan man maila några olika adresser:

Alla som har CC i första mailet kommer läggas till som CC av Request Tracker i alla efterkommande mail.

Svara i ärendetrådar

Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.

Skapa ett ärende från ett mail som någon annan skickat

Skicka ett mail till lämplig adress av de ovan, men med 'Reply-To' fältet satt till den ursprungliga avsändaren. Denna person/mail blir då 'Requestor' den person som ursprungligen sänt en begäran om något. Lägg eventuellt till lämpliga CC.


Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet

Kommentarer

Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till rt-comment@ticket.lysator.liu.se. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt

  • support -> root@lysator.liu.se
  • abuse -> root@lysator.liu.se
  • inhysning -> root@lysator.liu.se
  • styrelsen -> styrelsen@lysator.liu.se

Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls.

Stänga ärenden

Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, välj Actions->Resolve uppe till höger, precis under sökrutan.

Lägga till nya CC

Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, gå in på 'People', lägg till under 'Add new watchers'. Välj 'CC' som typ.

Kolla att mail faktiskt har gått ut till rätt människor

Öppna upp ärendets sida på webbgränssnittet, alla mail finns registrerade under 'History' längst ner.