Rootmanual:Kylaggregat: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 2: | Rad 2: | ||
För att byta en rem ska man först stänga av fläktmotorn, det görs igenom att stänga av brytaren som är markerade på bilderna. Detta är viktigt att det görs utifall den gamla remmen bara är dålig och inte helt av för att inte riskera att den går av precis när man öppnar och flyger ut och skadar någon. Efter att ha stängt av motorn ska man öppna fläktluckan som också är utmärkt på respektive bild. Sedan är det bara att trä på den nya remmen, stänga igen och sedan slå på brytaren igen (slå INTE på brytaren innan luckan är igenstängd igen för att minska olycksrisken). Reservremmarna ska finnas där de är markerade på respektive bild. |
För att byta en rem ska man först stänga av fläktmotorn, det görs igenom att stänga av brytaren som är markerade på bilderna. Detta är viktigt att det görs utifall den gamla remmen bara är dålig och inte helt av för att inte riskera att den går av precis när man öppnar och flyger ut och skadar någon. Efter att ha stängt av motorn ska man öppna fläktluckan som också är utmärkt på respektive bild. Sedan är det bara att trä på den nya remmen, stänga igen och sedan slå på brytaren igen (slå INTE på brytaren innan luckan är igenstängd igen för att minska olycksrisken). Reservremmarna ska finnas där de är markerade på respektive bild. |
||
Jag har för respektive kylaggergat noterat ner modell och typ på en rem vi har haft i dem. Det måste inte nödvändigtvis vara precis denna tillverkar som används, men detta borde räcka som referens för att hitta korrekta reservremmar i framtiden. |
|||
Versionen från 5 maj 2015 kl. 07.24
I Foo finns två stycken kylaggregat, ett stort och ett litet. På den här sidan finns lite bra att ha information om dessa. Ibland kan fläktremmarna i kylaggregaten gå sönder, dessa behöver då bytas. I normalfallet ska det alltid finnas en reservrem vid respektive kylaggregat, när byte behöver ske ska ny rem införskaffas snarast.
För att byta en rem ska man först stänga av fläktmotorn, det görs igenom att stänga av brytaren som är markerade på bilderna. Detta är viktigt att det görs utifall den gamla remmen bara är dålig och inte helt av för att inte riskera att den går av precis när man öppnar och flyger ut och skadar någon. Efter att ha stängt av motorn ska man öppna fläktluckan som också är utmärkt på respektive bild. Sedan är det bara att trä på den nya remmen, stänga igen och sedan slå på brytaren igen (slå INTE på brytaren innan luckan är igenstängd igen för att minska olycksrisken). Reservremmarna ska finnas där de är markerade på respektive bild.
Jag har för respektive kylaggergat noterat ner modell och typ på en rem vi har haft i dem. Det måste inte nödvändigtvis vara precis denna tillverkar som används, men detta borde räcka som referens för att hitta korrekta reservremmar i framtiden.
Lilla kylaggregatet
Fläktrem: Dayco A42 V-belt, 13x1067 (top width * inside length) (http://www.jasonindustrial.com/pdf/JB-9-Power-Transmission-Belt-Catalog-2013-WEB.pdf)
Stora kylaggregatet
Fläktrem: Optibelt SUPER X-POWER M=S XPZ 1212 (http://www.optibelt.com/fileadmin/produkte/keilriemen/pdf/GB/SUPER_X_POWER_Sortiment_GB.pdf)