Ärendehantering: Skillnad mellan sidversioner

Från Lysators datorhandbok, den ultimata referensen.
Hoppa till navigering Hoppa till sök
(Dokumenterade hantering via epost.)
Ingen redigeringssammanfattning
 
(En mellanliggande sidversion av en annan användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
{{Inaktivt}}
RT stängdes ner 2020-10-28.

= Request Tracker =
= Request Tracker =



Nuvarande version från 16 juni 2021 kl. 10.06



Obs.jpg Detta system/denna metod är ej längre aktuellt på Lysators system
Informationen på denna sida kvarstår för att den är eller kan komma att bli av historiskt intresse.

RT stängdes ner 2020-10-28.

Request Tracker

Lysator använder Request Tracker för lite ärendehantering. Det finns ett webbgränssnitt för root, styrelse och övriga med access.

Olika saker alla kan göra

Skapa ärenden

För att skapa ett nytt ärende kan man maila några olika adresser:

  • support snabel-a ticket.lysator.liu.se - Allmänna ärenden
  • abuse snabel-a ticket.lysator.liu.se - Missbruk av Lysators system
  • inhysning snabel-a ticket.lysator.liu.se - Ärenden för inhysningar
  • styrelsen snabel-a ticket.lysator.liu.se - Styrelsens egna lilla lista
  • rt snabel-a ticket.lysator.liu.se - Rootgruppens kö

Alla som har CC i första mailet kommer läggas till som CC av Request Tracker i alla efterkommande mail.

Svara i ärendetrådar

Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.

Skapa ett ärende från ett mail som någon annan skickat

Skicka ett mail till lämplig adress av de ovan, men med 'Reply-To' fältet satt till den ursprungliga avsändaren. Denna person/mail blir då 'Requestor' den person som ursprungligen sänt en begäran om något. Lägg eventuellt till lämpliga CC.


Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet

Kommentarer

Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till rt-comment snabel-a ticket.lysator.liu.se. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt

  • support -> rootgruppen
  • abuse -> rootgruppen
  • inhysning -> rootgruppen
  • styrelsen -> styrelsen

Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls.

Stänga ärenden

Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, välj Actions->Resolve uppe till höger, precis under sökrutan.

Lägga till nya CC

Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, gå in på 'People', lägg till under 'Add new watchers'. Välj 'CC' som typ.

Kolla att mail faktiskt har gått ut till rätt människor

Öppna upp ärendets sida på webbgränssnittet, alla mail finns registrerade under 'History' längst ner.

Hantering via Epost

Ärenden kan även administreras via epost med hjälp av RT::Extension::CommandByMail.

Kommandon placeras högst upp i mailet, ett per rad, på formen:

nyckel: värde

Viktigaste värdena är:

  • Owner: {ägare} -- sätt ägare
  • Status (open|stalled|resolved|rejected|deleted) -- sätt status, och stäng ärenden.