Ärendehantering: Skillnad mellan sidversioner
Hx (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
Hx (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 3: | Rad 3: | ||
Lysator använder [https://bestpractical.com/ Request Tracker] för lite ärendehantering. [https://ticket.lysator.liu.se Det finns ett webbgränssnitt] för root, styrelse och övriga med access. |
Lysator använder [https://bestpractical.com/ Request Tracker] för lite ärendehantering. [https://ticket.lysator.liu.se Det finns ett webbgränssnitt] för root, styrelse och övriga med access. |
||
= Olika saker |
= Olika saker alla kan göra = |
||
== Skapa ärenden == |
== Skapa ärenden == |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
* [mailto:support@ticket.lysator.liu.se support@ticket.lysator.liu.se] - Allmänna ärenden |
* [mailto:support@ticket.lysator.liu.se support@ticket.lysator.liu.se] - Allmänna ärenden |
||
* [mailto:abuse@ticket.lysator.liu.se abuse@ticket.lysator.liu.se] - Missbruk av Lysators system |
|||
* [mailto:inhysning@ticket.lysator.liu.se inhysning@ticket.lysator.liu.se] - Ärenden för inhysningar |
* [mailto:inhysning@ticket.lysator.liu.se inhysning@ticket.lysator.liu.se] - Ärenden för inhysningar |
||
* [mailto:styrelsen@ticket.lysator.liu.se styrelsen@ticket.lysator.liu.se] - Styrelsens egna lilla lista |
* [mailto:styrelsen@ticket.lysator.liu.se styrelsen@ticket.lysator.liu.se] - Styrelsens egna lilla lista |
||
Rad 19: | Rad 20: | ||
Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade. |
Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade. |
||
= Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet = |
|||
== Kommentarer == |
== Kommentarer == |
||
Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till [mailto:rt-comment@ticket.lysator.liu.se rt-comment@ticket.lysator.liu.se]. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. |
Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till [mailto:rt-comment@ticket.lysator.liu.se rt-comment@ticket.lysator.liu.se]. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt |
||
* support -> root@lysator.liu.se |
|||
* abuse -> root@lysator.liu.se |
|||
* inhysning -> root@lysator.liu.se |
|||
* styrelsen -> styrelsen@lysator.liu.se |
|||
Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls. |
|||
== Stänga ärenden == |
== Stänga ärenden == |
Versionen från 17 oktober 2018 kl. 21.38
Request Tracker
Lysator använder Request Tracker för lite ärendehantering. Det finns ett webbgränssnitt för root, styrelse och övriga med access.
Olika saker alla kan göra
Skapa ärenden
För att skapa ett nytt ärende kan man maila några olika adresser:
- support@ticket.lysator.liu.se - Allmänna ärenden
- abuse@ticket.lysator.liu.se - Missbruk av Lysators system
- inhysning@ticket.lysator.liu.se - Ärenden för inhysningar
- styrelsen@ticket.lysator.liu.se - Styrelsens egna lilla lista
- rt@ticket.lysator.liu.se - Rootgruppens kö
Alla som har CC i första mailet kommer läggas till som CC av Request Tracker i alla efterkommande mail.
Svara i ärendetrådar
Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.
Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet
Kommentarer
Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till rt-comment@ticket.lysator.liu.se. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt
- support -> root@lysator.liu.se
- abuse -> root@lysator.liu.se
- inhysning -> root@lysator.liu.se
- styrelsen -> styrelsen@lysator.liu.se
Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls.
Stänga ärenden
Gå till webbgränssnittet.
Lägga till nya CC
Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, gå in på 'People', lägg till under 'Add new watchers'. Välj 'CC' som typ.
Kolla att mail faktiskt har gått ut till rätt människor
Öppna upp ärendets sida på webbgränssnittet, alla mail finns registrerade under 'History' längst ner.