Ärendehantering: Skillnad mellan sidversioner

Från Lysators datorhandbok, den ultimata referensen.
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 3: Rad 3:
Lysator använder [https://bestpractical.com/ Request Tracker] för lite ärendehantering. [https://ticket.lysator.liu.se Det finns ett webbgränssnitt] för root, styrelse och övriga med access.
Lysator använder [https://bestpractical.com/ Request Tracker] för lite ärendehantering. [https://ticket.lysator.liu.se Det finns ett webbgränssnitt] för root, styrelse och övriga med access.


= Olika saker man kan göra =
= Olika saker alla kan göra =


== Skapa ärenden ==
== Skapa ärenden ==
Rad 10: Rad 10:


* [mailto:support@ticket.lysator.liu.se support@ticket.lysator.liu.se] - Allmänna ärenden
* [mailto:support@ticket.lysator.liu.se support@ticket.lysator.liu.se] - Allmänna ärenden
* [mailto:abuse@ticket.lysator.liu.se abuse@ticket.lysator.liu.se] - Missbruk av Lysators system
* [mailto:inhysning@ticket.lysator.liu.se inhysning@ticket.lysator.liu.se] - Ärenden för inhysningar
* [mailto:inhysning@ticket.lysator.liu.se inhysning@ticket.lysator.liu.se] - Ärenden för inhysningar
* [mailto:styrelsen@ticket.lysator.liu.se styrelsen@ticket.lysator.liu.se] - Styrelsens egna lilla lista
* [mailto:styrelsen@ticket.lysator.liu.se styrelsen@ticket.lysator.liu.se] - Styrelsens egna lilla lista
Rad 19: Rad 20:


Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.
Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.


= Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet =


== Kommentarer ==
== Kommentarer ==


Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till [mailto:rt-comment@ticket.lysator.liu.se rt-comment@ticket.lysator.liu.se]. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis.
Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till [mailto:rt-comment@ticket.lysator.liu.se rt-comment@ticket.lysator.liu.se]. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt

* support -> root@lysator.liu.se
* abuse -> root@lysator.liu.se
* inhysning -> root@lysator.liu.se
* styrelsen -> styrelsen@lysator.liu.se

Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls.


== Stänga ärenden ==
== Stänga ärenden ==

Versionen från 17 oktober 2018 kl. 21.38

Request Tracker

Lysator använder Request Tracker för lite ärendehantering. Det finns ett webbgränssnitt för root, styrelse och övriga med access.

Olika saker alla kan göra

Skapa ärenden

För att skapa ett nytt ärende kan man maila några olika adresser:

Alla som har CC i första mailet kommer läggas till som CC av Request Tracker i alla efterkommande mail.

Svara i ärendetrådar

Tryck på 'Reply' i epostklienten. Svaret går ut till alla som RT tycker är inblandade.


Olika saker man bara kan göra ifall man fått access till systemet

Kommentarer

Man kan kommentera i trådar genom att skicka mail till rt-comment@ticket.lysator.liu.se. Då ser bara folk som har fått riktiga konton registrerade på RT, och inte de utomstående som kan vara inblandade. Förhoppningsvis. Tekniskt sett går mailet bara ut till de som har 'AdminCC' i kön eller ärendet, detta kan ställas fritt per ärende via webbgränssnittet. Kommentarerna går, ifall ingen pillar manuellt på det, enligt

  • support -> root@lysator.liu.se
  • abuse -> root@lysator.liu.se
  • inhysning -> root@lysator.liu.se
  • styrelsen -> styrelsen@lysator.liu.se

Tänk på att alla som kan logga in i webbgränssnittet kan se all trafik, meningen är bara att skydda folks inkorgar. "Vanliga" användare eller utomstående kommer däremot inte åt någonting alls.

Stänga ärenden

Gå till webbgränssnittet.

Lägga till nya CC

Gå till webbgränssnittet, klicka på ärendet, gå in på 'People', lägg till under 'Add new watchers'. Välj 'CC' som typ.

Kolla att mail faktiskt har gått ut till rätt människor

Öppna upp ärendets sida på webbgränssnittet, alla mail finns registrerade under 'History' längst ner.